top of page

בינתחומיות במוזיקה

"מוזימטיקה"

מורן גפן וד"ר ליבי עזריהו

האם ניתן לשפר כישורים מתמטיים ומוזיקליים ובנוסף לעודד חשיבה יצירתית בשני התחומים בבית הספר היסודי? מתי שמעתם יצירה של מוצרט בשיעור מתמטיקה?


בבית הספר "אוסישקין" בכפר סבא מתקיימת השנה תוכנית רב תחומית ייחודית, מוזימטיקה, המשלבת תכנים מתמטיים ומוזיקליים, ומתמקדת בנושאים שברים, חוקיות וסימטריה בכיתות ג'-ד'. כך לדוגמה, התלמידים לומדים לקשר בין מקצבים מוזיקליים ושברים, בין תבניות מוזיקליות לסדרות ודגמים ולמצוא סימטריה בשירים ויצירות במקביל לגיאומטריה. כיצד מתנהלת הלמידה הרב תחומית בפועל?

המורה למוזיקה, מורן גפן, עובדת בשיתוף פעולה צמוד עם המורות למתמטיקה אורלי בן דוד, עדינה שוורץ, רינה אדיר, לריסה וניצקי ודורית נועמה. בתהליך הלמידה כל הצוות שותף מלא לפיתוח והצלחת התוכנית, מוזימטיקה, אותה יצרה ד"ר ליבי עזריהו. בשיעורי מוזיקה התלמידים נחשפים לנושא הנלמד (שברים/מקצבים, חוקיות או סימטריה) באופן חווייתי המשלב מקצבים, סולפג', שירים והאזנה ליצירות קלאסיות.

בשיעורי מתמטיקה המורות פותחות את השיעורים בתזכורת של החומר הנלמד בשיעורי מוזיקה וממשיכות משם אל הלמידה המתמטית. כך כל מורה מלמדת את הדיסציפלינה שלה, אך במקביל גם משלבת את תחום הלמידה הנוסף באותו נושא. בנוסף, התוכנית מעודדת חשיבה יצירתית, מתן תשובות רבות ומגוונות וחשיבה מחוץ לקופסא. זאת ועוד, שילוב התחומים מפחית חרדה, מזמן תחושת הצלחה והעצמת תחושת המסוגלות של התלמידים.

האפשרות ללמידה רב תחומית זו ניתנה הודות לטלי שוורצשטיין בסר, מנהלת בית הספר שמובילה שותפויות עם מוסדות אקדמיה, במעגלי ההוראה ותחומי הדעת השונים לקידום ה .SEL הלמידה הרב תחומית המתבצעת בבית הספר נותנת את אותותיה בשטח. תוכנית זו מלווה במחקר מטעם מכללת לוינסקי לחינוך, ותוצאות ראשוניות מצביעות על שיפור במתמטיקה ובמוזיקה לתלמידי התוכנית ועל פיתוח חשיבה יצירתית בשני התחומים.

העברה בין מקצבים מוזיקליים

לשברים פשוטים

2.png
1.png

דוגמאות לסדרות במתמטיקה של תלמידי כיתות ג' בהשראת סדרות מוזיקליות:

"סדרה מסתובבת. כל מספר מחובר לאותו מספר בקו ישר. נוצר כוכב שמסתובב וחוזר על עצמו".

"מתחילים במספר אחד, ואז מוסיפים מספר אחד לפניו וזה הופך לדו מספרי וככה זה ממשיך בחוקיות".

3.png
4.png

"סדרה יורדת: מלבן, לב 4 עיגולים, מלבן, לב, 3 עיגולים.....".

5.png

"שירת המונים" קהילתית סביב רעיון גדול

שירת המונים היא שירה בקולות עם קהל רב. זוהי חוויה מאוד מרגשת ומעצימה עבור קהל שחלקו לא התנסה בשירת מקהלה אבל אוהב לשיר. על מנת להגיע לשירה בקולות, יש לחלק את הקהל לקולות השונים ללמד את הקולות לכל קול בנפרד ורק אחר כך לכנס את כולם לרחבה גדולה לבצע את השירה ביחד ובקולות.

 

במסגרת ה"קול קורא" בחטיבות הביניים של הפיקוח על החינוך המוזיקלי כתבנו מתווה לשירת המונים סביב רעיון גדול כאשר אנו חוברים לקהילת בית הספר עם שיר שמבטא רעיון גדול שנלמד בתחומי דעת שונים (משמש נושא שנתי בית ספרי/ סביב מועד/ סביב ערך ועוד...). "שירת ההמונים" תתקיים במסגרת אירוע שיא שקודם לו תהליך משמעותי של הקניית השיר גם בהיבט התוכני וגם בהיבט הקהילתי כך שכל מי שישתתף באירוע יהיה שותף בצורה כזו או אחרת בתהליך לקראת הפקתו.

 

תלמידי מגמת המוזיקה בחטיבה יהיו שותפים בהקניית הקולות תחילה לחדר המורים, אחר כך בכיתות השונות, בהקלטת הקולות והפצתם לשותפים נוספים בקהילה (משפחה/ גוף קהילתי ועוד) ולבסוף בהובלת השירה באירוע השיא. בעקבות הגבלות הקורונה בשנתיים האחרונות, לא הצליחו בתי הספר לקיים את "שירת ההמונים" ובחרו במיזמים קהילתיים בינתחומיים חלופיים. לשמחתנו, בחודשיים האחרונים חוזרים בתי הספר לשגרה ורבים מהם יקיימו השנה "שירת המונים" על פי המתווה.

השתלמות בין תחומית "מילימנגינות"

שירה היא תרבות עתיקת יומין. השירה מהווה את המלט המחבר בין אנשים, בין תרבויות ומסורות. לשירה יש את היכולת לחבר מעבר לשפה ולמילים. בשירה אנו מבטאים את המגוון הרחב ביותר של הרגשות האנושיים. שירים יוצרים מפגש מרתק בין אנשים עם אירועים מכוננים, חגים ומועדים, נופים ומקומות, ובכך משקפים את מפת ההיסטוריה של העם. השירה היא הפורקן הטוב ביותר לכל התחושות הפנימיות שמקננות בנו.

הפיקוח על החינוך המוזיקלי במשרד החינוך, מייחס חשיבות רבה, לזמר העברי כאחד מיסודות התרבות הישראלית, שיש צורך לשמרו. מטרתנו להציב את הזמר העברי במקום מרכזי בעשייה הבית ספרית ומחוצה לה, ובאמצעות השירים לקשור את התלמידים לעושר התרבותי-מוזיקלי העכשווי ולטעת בהם הרגשת הזדהות והשתייכות לארץ.

ההשתלמות "מילמנגינות" הינה תוצאה של שיתוף פעולה בין הפיקוח על החינוך הלשוני -עברית והפיקוח על המוזיקה.  ההשתלמות נועדה למורים לעברית, מוזיקה ולכלל המורים בבתי הספר היסודיים.

מטרת ההשתלמות: הכרות עם  שירי זמר המהווים את "פסקול" חיינו במדינה ומבטאים את הלכי הרוח החברתיים והערכים של התקופה בה הם נוצרו, וניתוח הקשר וההלימה שבין השפה הכתובה לשפה המוזיקלית של השירים.

נושאי ההשתלמות

  • הכרות עם  שיר זמר המכיל ערכים, מסרים, רגשות, מחשבות, מהווה את "פסקול" חיינו במדינה ומבטא את הלכי הרוח החברתיים ורגשיים של התקופה בה הוא נולד.

  • לעמוד על הקשר ועל ההלימה בין השפה הכתובה של השירים לשפה המוזיקלית שלהם

  • להכיר מושגים חדשים מתחום המוזיקה הבולטים בשירים ומסייעים להבנת הטקסט

  • קידום אסטרטגיות קריאה והבנה באמצעות המוזיקה

  • כששפת המילים ושפת המוזיקה נפגשות

  • שירי תיעוד ומקומו של השיא הטקסטואלי והשיא המוזיקלי (דרך שירי יורם טהרלב)

  • מערכת הקשרים  בין השפות (דרך שיריה של נורית הירש)

  • "המילים העתיקות נותנות בי כח בקולות העתיקים אמצא מרפא" (דרך שיריה של נעמי שמר)

  • משירת רבים לשירת יחיד וחוזר חלילה

  • מציירים בצלילים ובמילים

  • תפסני קשב

  • עבודת חקר שיר זמר
     

מטרות עבודת חקר סביב "שיר זמר" :

  • קידום הישגים נדרשים בתחום השפה והמוזיקה

  • חיזוק מיומנויות הכתיבה תוך דגש על כתיבה מידעית.

  • העשרת השפה של התלמיד: הכרת מילים, ביטויים, דימויים – מקורם ומשמעותם.

  • עידוד לומד עצמאי היודע להשתמש בשיקולי בחירה שונים.

  • הכרת מאפייני תת הסוגה "שיר זמר" והיכולת לאתרם בשירים שונים

  • הגברת המוטיבציה בלמידה ע"י מתן בחירה ואוטונומיה לתלמידים במהלך עבודת החקר ובכל נושא היצירתיות והצגת התוצרים.

  • הכרת שירי זמר עבריים ארץ ישראליים ויוצריהם.

  • קישור השירים לעולמם האישי של התלמידים.       

  • העמקת הקשר לארץ, הכרתה , והכרת ההיסטוריה שלה.

bottom of page