top of page

ניוזארט- אגף א' אמנויות

עלון מקוון- אגף אמנויות

גיליון 3 - תמוז תשפ"ב
יולי 2022

"גישות רב מימדיות בחינוך לאמנויות"

דברי פרידה

מיקי בנאי,  ראש אגף אמנויות  

מזכירות פדגוגית, משרד החינוך

מפגש ישיר, מעצים ומסקרן עם האמנויות חוותי עוד בצעירותי, מפגש שכיוון את מסלול ומסע חיי... תחילה כאמנית, כמורה בכל שלבי הגיל, יועצת אקדמית, מפקחת, מנהלת מכללה לאמנות וכראש אגף אמנויות. אגף המאגד בתוכו את תחומי: המוזיקה, התיאטרון, האמנות חזותית, המחול, הקולנוע והמדיה.

 

במשך ארבעה עשורים ויותר התאהבתי, למדתי, יצרתי וחינכתי ליצירה, לא תמיד במודע או במטרה ברורה הובלתי באמצעות האמנויות לרגישות ולמצוינות, להישגים לימודים, לחיבורים ולקשרים ייחודיים, לאסתטיקה אישית וסביבתית ולפיתוח נורמות וערכים התנהגותיים.

 

כמחנכת לאמנות זכיתי להתרגש ולשמוח עם התלמידים הצעירים מהגילוי ומהקסם שביצירה. עם הבוגרים קיימתי שיחות מרתקות על דימוי אישי וכישרון, על חופש היצירה  וזכות ההבעה, על גבולות ואתיקה, על זרמים ותרבויות אמונות ודתות. נוכחתי כיצד נושאים מרוחקים ומורכבים הופכים להיות מוכרים ומשיבים לנוגעים בהם את רוח היצירה והסקרנות.

 

ליוויתי תלמידים גם מעבר לשעות הלימודים ומחוץ למקום המגורים, סיירנו בגלריות ובמוזאונים, נפגשנו עם אמנים ויוצרים, רשמנו כציירים בטבע, אצרנו תערוכות אישיות וקבוצתיות, יזמנו פרויקטים חברתיים, שקענו עמוק בתוך ספרי אמנות וחקרנו יחד נושאים ורעיונות משותפים.

באמצעות התלמידים חשתי חוויה והנאה מהאפשרויות הרבות ומהעוצמות הטמונות בלימודי האמנות ומהיכולת להיות מורה חופשיה בדרכה המזמנת  דרך למידה מקורית וחווייתית, המאמינה בחובת השינוי יוזמת ויוצרת ויחד עם זאת שותפה מלאה למדיניות ולמערכת.

את דרך היופי ועוצמת היצירתיות הנחלתי כמפקחת לחברי המפקחים, המנהלים והמורים, מהם למדתי על ההבדלים והשוני ממקום למקום והצורך ליצור מפנה במודעות אנשי החינוך לחשיבות לימודי האמנויות והשפעתם המשמעותית על אישיותו והתפתחותו של התלמיד.

כמו מיבנה אקלקטי המאגד בתוכו סגנונות בניה שונים תוך חתירה ליצירת סגנון הרמוני, שאפתי לייצר עבורם תשתית פיזית ופדגוגית המקדמת סגנונות למידה חווייתיים המשוחררים מתכתיבים ומסגרות בגישה הוליסטית ורב ממדית.

בימים של התרגשות ופרידה מהמערכת בה זכיתי  ליישם את "אני המאמין " החינוכי והאישי אני נפרדת בתחושת סיפוק עמוקה והגשמה  נוכח ההישגים הגדולים שבכוחות משותפים השגנו ושתקצר כאן היריעה לפרטם, הרשו לי להביע את הערכתי ותודתי להנהלת המשרד, למנהלי האגפים במטה ובמזכירות הפדגוגית, למנהלי המחוזות ולמחוז דרום בפרט שהיווה עבורי מעבדה להבנה ולמידה, חממה מעשירה ליישום ולביצוע.

ליקיריי באגף, הייתם עבורי מקצועיים, ערכיים ונאמנים למשימה. מפמר"ים, צוותי הדרכה, ממונים על המגזרים, כותבי ומפתחי תכניות, נציגים מאגפים וממנהלים נוספים, שבאופן מעורר השראה ובכישרון רב, יצרתם חיבורים אמיצים ללמידת עמיתים ולשותפות אמת. סללתם נתיבים  פורצי דרך והנחתם יסודות חדשניים וייחודים לעבודה ולהצלחה גדולה.

ולכל הקרובים והרחוקים אנשי רוח וחזון המאמינים שדרך התמונה הגלויה, המילה הכתובה, הצליל המוזיקלי, התנועה, הקצב והניסיון המצטבר נוכל לפתוח חלונות ומרחבים במקומות רבים ומגוונים. להגדיל את קשת הצבעים, מנעד הקולות ומסד ההזדמנויות "כאן ועכשיו"  כי שליחות החינוך מן הסתם לא תיגמר לעולם.

בחדוות יצירה, בכבוד ובתודה

מיקי בנאי

 

מצגת אמנויות 7.jpg
תמונה שנייה- מצגת 8.jpg
המרחב החינוכי תמונה.jpg
תמונה הסטודיו.jpg
יישום תמונה.jpg
האקלים התרבותי תמונה.jpg

חגיגת סיום...

WhatsApp Image 2022-07-01 at 18.16.27.jpeg
image.png

סינמטק ירושלים

מוזיאון פתח תקווה לאמנות

bottom of page